Necmettin Evci

Necmettin Evci

necmevci@yahoo.com.tr

Vicdanımız kamaşmadan nasıl inanalım?

Yönetim sanatı açısından, siyasetin de politikanın da kendine özgü farkları vardır. Politika kelimesi, etimolojisi gereği çok görüşlülüğe daha yatkın bir kavram. İstişare geleneğimiz düşünüldüğünde, siyasetin de buna yakın ilkelerle sürdürülmek durumunda olduğu söylenebilir. Her iki kelimenin de öncül belirleyici olduğu toplumlarda, kültürel farklılıklar değişik yorum ve algılar ortaya çıkarmıştır.
Siyasi geleneğimiz içinde, çoğu zaman itaat ile biat anlayışı birbirine karıştırılmıştır. Bu karışıklık büyük vahim hataların doğmasına sebep olmuştur. Bir kere itaat, doğrudan Allah’a ve Resulüne mutlak bir inançla bağlanmayı gerekli kılar. Buna mukabil biatta karşılıklı görüş teatisi ve anlaşma söz konusudur. Biat (veya beyat) “pazarlık yapmak” demektir. Pazarlığın en az iki tarafı olur ve hiç bir baskı, hiç bir sınırlama olmaksızın özgür irade ile şartlar öne sürülür. Şartlar, görüşler özgürce, açık bir dille tartışılır. Bir görüşe uyulur veya bir orta yolda uzlaşma olur. Biatın sonunda sözleşme olur veya olmaz. Oysa itaatte durum böyle değildir. Tanrıya itaat edersiniz veya etmezsiniz. O nedenle itaatin alanı, içeriği, biatın gerektirdiği alandan ve içerikten çok farklıdır. Tabir yerindeyse biat siyasi veya sosyal bir kavram olmakla beraber; itaat, kesinlikle dini, alanı daha da daraltırsak akidevi bir kavramdır. Bu mahiyet farkına işaret etmemizin sebebi, siyasette biat kavramını öne çıkarmak gerekirken, çoğu durumlarda itaat kavramını öne çıkarmış olmamızdır.

Biat siyaseti, önü açık, gelişmeye müsait, farklı görüş ve beklentilere önem veren, itibar eden bir mahiyete sahiptir. Kendi şahsi otoritelerini sürekli kılmak isteyenler biat adı altında da olsa, aslında itaat kültürünü öne çıkarmışlardır. Onlar bağlılarından mutlak itaat istemişlerdir. Bu tutumun onaylanması onlara kutsiyet kazandırmıştır. Çünkü itaat edilen lider asla eleştirilmez. Eleştiri affedilmez bir suçtur. Grup veya cemaat üyelerinin lidere kayıtsız koşulsuz bağlılıkları gerekir. Liderin iradesi dışında veya ona rağmen oluşan her farklılık, şiddetle reddedilir. Bir yenilik, bir yenilenme olacaksa onu ancak lider takdir edebilir. Liderin tavrı yanlış da olsa kabul edilir. Başkası doğru da yapsa reddedilir. En ufak eleştirilerin yapıyı bozacağı vehmi bütün benlikleri istila etmiştir. O nedenle ister siyasi bir teşekkül, ister bir cemaat olsun, bu yapı içinde, özgür düşüncenizle var olmak, son derece güçtür. Orada insanlar ancak mevcut yapı içinde anlam ve önem kazanırlar. Anlam ve önemi korumak için otoriteye bağlı kalmak zorundasınızdır.

İşte şu sıralar Saadet Partisi, böyle bir tıkanıklığı yaşamaktadır. İçeriden ve dışarıdan bir açmaz içindedirler. Partinin bu dar ve kapalı yapısını acilen açmak gerekmektedir. Sınırlı izlenimlerimizle bizim izlenimimiz, Numan Kurtulmuş’un bu ihtiyacı gördüğüdür. Samimiyetle patide bir açılım yapmak istedi. Kurtulmuş liderliğindeki kadro, partiyi yeni ufuklara taşımak istemektedir. Ne var ki, bütün üye ve delegeleri ile partiyi mülkü sayan dokunulmaz yapı, düşünceler üzerinde de mutlak egemenlik yetkisinin elden gittiği zehabına kapılmaktadır. Farklı düşüncelere, kendi içlerinde oluşturulmuş statükonun sarsılmasına izin verilmemektedir.

Bu masif yapının dışına itilmeniz, ihanetle, gömlek çıkarmakla, Bizansın Çocukları olmakla suçlanmanız için farklı düşünmeniz, farklı bir kadro oluşturmanız, farklı bir program uygulamak istemeniz yeterlidir. Düne kadar baş tacı edilmeniz bir saniyede unutulur. Bir anda kötü adam olursunuz. Bu işler bu kadar kolaydır. Bu kadar acımasız, bu kadar kişisel, bu kadar değerden ve değerlendirmeden yoksundur. Eğer gerçekten değere, değerlendirmeye önem verilseydi bir saniyede ibre ters dönmezdi? Niçin? Niçin ihanet? Sanki peygamber gömleği olan bu gömleği çıkarma laneti ile suçlanmak, adeta afaroz edilmek niçin? Hangi yanlış düşünceden, hangi yanlış öneriden dolayı? Hiç birisi. Sadece ‘ululemre’ itaat etmediniz. Hepsi bu! Bütün bunlara vicdanımız kamaşmadan, aklımız karışmadan nasıl inanalım?

Sonuç: Çarpık itaat ve biat kültürü ile siyaset yapmak ne tarihi tecrübelerimize ne de günümüz anlayışına uyuyor.

Yazarın izniye habertaraf'tan alınmıştır. 

Yorum Yaz

Doğrulama Kodu
Yorumlar
Son Yazıları Tüm Yazıları

Malatya Platformu

Malatya Hava Durumu

malatya hava durumu malatya hava durumu

Site İstatistikleri [05.07.2017'den beri]

Çevrimiçi Ziyaretçi : 10
Bugün : 289
Bu Ay : 14801
Toplam : 24059

Son Eklenen Firmalar

Büyük Otel

FİRMA DETAYI

Hayat Hastanesi

FİRMA DETAYI

Park Hospital

FİRMA DETAYI

Çapa Tarım

FİRMA DETAYI

Çınar Koleji

FİRMA DETAYI

Lojman Taksi

FİRMA DETAYI
Haber Scripti: KayısıNet - Malatya Web Tasarım | Hosting Yer Sağlayıcı: MiTelekom