Ğıffari Türkmen

Ğıffari Türkmen

giffari-turkmen

Bir Yolcunun Ardından

Bir Yolcunun Ardından

24.07.2017 Malatya İstanbul Pasajı’nda otururken akşamüzeri bir haber geldi: Ramazan Keskin Hoca’nın hanımı vefat etti. Allah (c.c.) rahmet etsin. Âmin.

 Hatırıma gelen ilk şey, görmemiş olsak bile bu müslüman hanımın çoğumuzun üzerinde önemli bir emeğinin, hakkının olduğuydu. Ramazan Hoca’nın evine misafir olduk. Süresi belirsiz misafirlikler. Haberli- habersiz misafirlikler. Sınırlı sayıda veya kalabalık misafirlikler.

Ramazan Hoca gençliğinden beri özellikle islami alanda bir ilim, fikir, eylem ve halk adamıdır. Genç- yaşlı, okumuş- okumamış olan birçok kişi kendisine sorularını- sorunlarını- iletir. O’da dinler ve dili döndüğünce kendisine has üslubuyla izah eder.  Hemen hemen herkesin düğününde, taziyesinde bulunur. Gittiği yere nasihatleriyle anlamlı katkıda bulunur.

Diğer yandan tanınan bir aşiret çocuğudur. Bu bölgede böyle bir misyon taşıyan kişinin evinin yükü ağır olur. Kendisinin belirli olan programları epeyce zamanını alır. Evinde bulunma süresi belirsizleşir. Her an karşısına çıkacak birileri onu saatlerce meşgul edebilir. Sabahlara kadar eve dönemeyebilir. Hiç hesapta olmayan bir mesele onu hemen il dışına gönderebilir. Günlerce evine dönemeyebilir. B u durumda evin hem annesi hem de beyi olmak hanımına düşer. Evin beyinin evden ayrılma, işte bulunma, eve dönme saatlerinin belirlendiği, bir aksama olduğunda gecikmeden durumun eve rapor edilip olurun alındığı bu dönemde böyle bir evin hanımlığını yürütmek kolay olmasa gerek.

Benzer şekilde eve dönüşü de her zaman beklendiği gibi olmaz. Hiç olmadık yerde kaç kişi ile eve döneceğini bazen kendisi de kestiremez. Programlı olan misafirliklerine hesapta olmayan misafirler de eklenince belki de misafirsiz kaldıkları bir akşamı kendileri de çoğu kere özlemiş ya da olduğunda garip karşılamışlardır. Ramazan hoca müstakil olan evini, misafirini rahat ağırlayacağı şekilde düzenlemiştir. Arka tarafındaki giriş misafir içindir. Misafirlerinin temel ihtiyaçlarını aile ortamına görünmeden karşılayacağı şekilde düzenlemiştir. Misafir tarafının bahçesine masa- çeşme koymuştur. Gecenin hangi saatine kadar oturacağı belli olmayan misafirlikler. Bazen misafirler otururken mahalle uyumuştur. Böyle bir evin hanımı olmak kolay olmasa gerek. Evleri karı- kocanın sadece kendi özel zevklerine göre düzenledikleri bu dönemde böyle bir ev düzenini sürdürmek büyük fedakârlık gerektirir.

İnsanlar etrafından çekildikten sonra ilim ve fikir adamının kalan zamanını hanımı ve çocuklarıyla rahat geçirme lüksü yine yoktur. İlim ve fikir için okumaya devam etmek zorundadır. Bu iş sadece laf ile olmuyor. İnsanların kuru lafa karnı toktur. Hele bu bilgi çağında daha da toktur.

Böyle bir evin nafakasını sağlamak kolay değildir, evinin nafakasını bu kadar misafire ikram etmek de basit bir iş değildir. Bir kadın için, neredeyse ailesinden ziyade dışarıya adanmış bir kocaya ve bir eve bakmak basit bir iş değildir. Bunu ifa etmek hiç de kolay değildir. Günümüzde siyasetle uğraşanların, iş adamlarının veya bürokratların hanımları kendilerini böyle bir konumda hiç görmesinler. Çünkü onların ödülleri kat kat kendilerine hazır sunulmaktadır.

Ramazan hoca çok kere fikirlerinden ve İslami eylemlerinden dolayı devlet tarafından ideolojik olarak suçlanmış, şüpheli- sakıncalı gösterilmiş, tutuklanmıştır. Bu durum ikamet ettiği çevrede de ihtiyatla gözlenmiştir. Çevresi ona tedbirli yaklaşmıştır. Onunla birlikte mimlenmemek için mesafeli durmuştur. Bu mesafeli duruş doğal olarak aile çevresine de yansımıştır. Bu yükü taşımak özellikle bir bayan için kolay değildir. Tutukluluk dönemlerinde evinin hem annesi hem de beyi olmak yine hanımına kalmıştır.

Günümüzde bolca imkânlar içerisinde bir veya iki çocuk yetiştirmeyi büyük maharet sayan annelerin bilmesi gereken bu annenin kıt imkânlarla on tane çocuk yetiştirmiş olmasıdır.

İnsan böyle bir annenin cenazesinde bulunmak zorunda kendisini hissetmez mi?

67 yaşındaki bu annenin adeta adanmış bir ömre karşılık bu dünyada ödülü ise üç binden fazla insanın katıldığı cenaze töreni oldu. Bu halkın ona derin bir teşekkür borcu vardır. Bu saate kadar ismini ve şahsını bilmeden şahit olduğumuz emeği vardır, ikramı vardır. Cenaze törenine bu kadar muazzam katılım için dini sorumluluk ve vefa borcundan öte bir sebep yoktur. İnsanlar içindeki sese kulak vererek geldi. Normalde üç bin kişi alabilen Battalgazi Ulu Camii cenaze namazı için gelen insanlarla doldu taştı. Etraftaki çimlerin de üstü doldu. Birçok kişi yakındaki diğer camilere gidip öğle namazını kıldı ve gelip cenaze namazına katıldı.

Kavurucu güneşin altında binlerce kişinin hazır beklemesi güneşi kıskandırıyordu. Ramazan hoca metanetli- vefakâr duruşuyla anlamlı öz bir konuşma yaptı. O’nu, kendi tabiri ile örfi bir dil kullanıp “babasının gelini ve çocuklarının annesi Allah’ın (c. c.) kulu Halise” olarak tanıttı. Bu örfi üslubu anlamlandırmak için örfe şahit olmak gerekir. Yeni sosyoloji buna yabancı kalır. Kısaca emeklerinden, fedakârlıklarından, çektiği sıkıntılardan bahsetti. Defalarca kendisi için dua etti. O’na hakkını helâl etti. Ardından güneşin altında hasta olma pahasına da olsa bıkmadan hazır bekleyen binlerce müslüman hakkını helâl etti. Ramazan hocanın imametinde cenaze namazını kıldı. Halise Hanım için rabbine el kaldırdı dua etti. Allah taksiratını af etsin. O’na merhamet etsin. Mekânı cennet olsun. ÂMÎN.

 

04.07.2017

Ğıffari TÜRKMEN

Yorum Yaz

Doğrulama Kodu
Yorumlar
Son Yazıları Tüm Yazıları

Malatya Platformu

Malatya Hava Durumu

malatya hava durumu malatya hava durumu

Site İstatistikleri [05.07.2017'den beri]

Çevrimiçi Ziyaretçi : 6
Bugün : 416
Bu Ay : 13671
Toplam : 78494

Son Eklenen Firmalar

Malatya Metro Market

FİRMA DETAYI

Malatya Yorgan Yıkama ve Köpüme

FİRMA DETAYI

Simge Teknik Servis

FİRMA DETAYI

Kardeşler Sakatat Asis Et Gıda

FİRMA DETAYI

Ağabey Deri

FİRMA DETAYI
Haber Scripti: KayısıNet - Malatya Web Tasarım | Hosting Yer Sağlayıcı: MiTelekom