Necip Cengil

Necip Cengil

necip.cengil@hotmail.com

KERTENKELE

KERTENKELE

Bugünlerde bir dizi üzerinden yayılan tartışmalara şahit oluyoruz. “Kertenkele dizisi” farklı mülahazaları beraberinde getirdi. Aslında ülkemizde yeni yayına giren bu dizi, daha önce İran sinemasında “Marmulek” olarak çevrildi. Bizdeki bu dizi o filmin biraz daha genişletilmiş hali. Gerçekte dinle/dindarlıkla bir alakası olmayan şahıs, cezaevinde bir din adamının kıyafetlerini giyerek kaçıyor ve kaçışından sonraki serüvenlere şahit oluyoruz. Farkına varmadan, cezaevinde cezaevi mollasından uyduğu hikmetli sözleri cemaatle paylaşıyor.

Dile getirildikten sonra biraz izleyeyim dedim, daha önce seyrettiğim “marmulek” filminden dolayı meseleye vakıf olduğumu gördüm. Filmde din veya din adamı aşağılanmıyor, daha çok toplumun ortalama dindarlığı sergileniyor. İnsanların, din adına ortaya getirilen bir şeyde nasıl boşluğa düştüğü, gerçeği göremediği gündeme getiriliyor. Kertenkele dizisi de izleyip vakıf olduğum kadarıyla, adı geçen filmin yaptığıyla paralel gidiyor. Boşlukta olan bir şahsın, geçmişinde farklı acılar yaşayan bir şahsın, belki kendisiyle mücadele eden bir şahsın, gerektiğinde toplumun kutsallarını nasıl kullandığı, toplumun ortalama dindarlığının buna nasıl kandığının fotoğrafı çekiliyor.

Hayat tecrübemle geçmişi ve günümüzü gözden geçirdiğimde görüyorum ki, hayatta ne kertenkeleler var, ne kertenkeleler hayata nüfuz etmiş, halkın dindarlığını kullanmış, yapacağını yapmış ve yükünü alıp gitmiş. Düşünebilen insanı değil alkışlayan, öven veya söven insanı yetiştiren bir anlayışın ürünü olan kertenkelelerle, hayatta yediği tokatları izah edemeyenleri aslında birbirinden ayırmak gerekir.

Belki ortalama insanın dine ve din adamına bakışını sulandırıyor diyenler çıkabilir. Belki bu yönüyle de meseleye bakmak gerekir. Lakin bu bana göre filmin en zayıf yorumu olur. Bizim, hayatımıza zehir katan kertenkeleleri açığa vurmamız, deşifre etmemiz gerekir. Bize düşeni yapmayıp, yalnızca “bu film dini duygularla alay ediyor” dersek yanlış yapmış oluruz.

Kertenkele filmi aslında Türkiye toplumuyla tezat bir film…  Zira bizde din adamları, kendilerini toplumdan ayıran kıyafetlerle dolaşmazlar. Camide giydikleri kıyafeti camide bırakırlar. Siz hiçbir imamı, bugüne kadar, namaz kıldırdığı kıyafetlerle dışarıda gördünüz mü, ben görmedim. Cezaevi hocaları da, ülkemizde, cezaevine toplumun her kesiminin giyebileceği kıyafetlerle giderler. İran’da ise mollaların ayırt edici kıyafetleri vardır ve onlarla dolaşırlar. Haliyle teknik olarak film bizim toplumun dışındaki bir anlayıştan besleniyor. İran toplumu için gerçekçi, bizim toplum için, teknik olarak bir kurgu…

Bu film, zamanla belki bizde de din adamlarının bir kıyafet farklılığının olabileceğini gündeme getirebilir. Toplumun gözünde bir”din adamı kıyafeti” şekillenebilir.

Bunun dışında, bizde din adamları diye görünürde bir sınıf olmadığı için, teknik olarak bir sorun çıkaracağını sanmıyorum. Bu konudaki ideolojik tartışmalara gelince, din adına topluma ne verdiğimize baksak daha iyi olur diyorum. En azından, din adına ortaya çıkabilecek olanlara dikkat edelim, doğru yerde, doğru bir dil kullanıyorlar mı, toplumu yozlaştırıyorlar mı, önce bize düşeni yapalım…

Yorum Yaz

Doğrulama Kodu
Yorumlar
Son Yazıları Tüm Yazıları

Malatya Platformu

Malatya Hava Durumu

malatya hava durumu malatya hava durumu

Site İstatistikleri [05.07.2017'den beri]

Çevrimiçi Ziyaretçi : 4
Bugün : 162
Bu Ay : 19249
Toplam : 28507

Son Eklenen Firmalar

Büyük Otel

FİRMA DETAYI

Hayat Hastanesi

FİRMA DETAYI

Park Hospital

FİRMA DETAYI

Çapa Tarım

FİRMA DETAYI

Çınar Koleji

FİRMA DETAYI

Lojman Taksi

FİRMA DETAYI
Haber Scripti: KayısıNet - Malatya Web Tasarım | Hosting Yer Sağlayıcı: MiTelekom